Sam a házban - melyik legyen?

Kicsiny projektem őse, a sötétszürke S60-as végül másé lett. Sebaj, négy eleme úgyis javításra szorult, ráadásul 330 ezer kilométer volt benne, éreztem, nem ez lett volna az évtized tuti vétele. Peter ekkor egy linket küldött...

1613042_548184532011835_1848579513_o.jpgA második jelölt, kisebb javítanivalókkal, de már csak 240 ezer kilométerrel

Egy svéd licitálós oldalon kellette magát egy szintén 2001-es, fekete, 2.4-es turbós verzió. Ez is jól felszerelt, a másikhoz képest csak 240 ezret futott, viszont apróságok ezzel is voltak. Az ára fogott meg először: átszámítva 500 euró körül állt éppen a licit, és mindössze 2 nap volt hátra a lezárásig. A hibalista nem a világ végét jelentette: 1 db törött rugó, olajfolyás a turbócsőnél, zárlatos vezetőoldali ülésfűtés - egy ponton kiégetve a kárpitot. Vállalható lett volna. A licit járulékos költségei - jutalék, tárolási díj, útiköltség Peter városáig - kb. 300 eurót jelentettek pluszban, ezért úgy kellett számolni, hogy mindennel együtt 1100 euró körül álljunk meg (azaz 800 euró körül kellene elnyerni a licitet). 24 óra úgy telt el, hogy a mi 550 eurós licitünk meg sem mozdult. Már kezdtem nagyon örülni, amikor is az utolsó nap reggelén beindultak viking barátaink. Nem akarom tovább ragozni, 800 eurót még rányomtunk, végül 850-ért vitte el egy helyi Olaf...

Peter próbált vígasztalni, hogy ennyiért sokkal jobbat is találunk. Apropó, árak Svédországban: fura az ottani piac, hiszen a használtautók ára viszonylag magas (pl. egy Volvo S60 vagy V70 esetében a magyar ár -10% az általános), de mellékvágányokon, azaz nem a legnagyobb használtautós oldalakon, még kifoghatunk jóárasított Volvókat. Pontosan erre volt szükségem, de ebben is Peterre kellett hagyatkoznom, aki ugye minden értelemben otthon van. Küldött egy-két linket és képet fáradt példányokról (a kedvencem egy 2006-os BI-FUEL V70 volt mindössze 750.000!!! kilométerrel, ámde viszonylag új, csak 330ezret futott motorral), de én egyre csak úgy éreztem, lemaradok a tuti vételről. 

A sötétszürke első S60 posztolásakor Peter említette, hogy két féltett BMW-jét (E46 330i cabrió, és Z3 roadster) 4 autóra bizniszelte: két X3-ra és 2db S60-ra: a sötétszürkére és egy másikra. Hoppá! Az a másik vajon milyen lehet? Talán el is siklott az erre irányuló kérdéseim felett, hiszen pont ezt szánta magyarországi mászkálásaira, így én is hagytam egy ideig a dolgot. Hosszas Blocket.se kutatás és még több fáradt példány neten keresztül történő átvizsgálása után végre erőt vettem magamon, és egy hiretlen ötlettől vezérelve átvágtam a gordiuszi csomót. Rákérdeztem, hogy akkor mi is van pontosan a másik S60-asával?

Mielőtt a legizgalmasabb részre válaszolnék (de a választ nagyjából úgyis sejteni lehet), álljunk meg néhány mondat erejéig, röviden ismertetném a kinti viszonyokat, amelyek elsőre talán hihetetlennek tűnhetnek. A hirdetésekben feltüntetett km-állás mindig valós, senki sem linkeskedik. Egyrészt azért, mert van egy bizonyos "Carfax" nevű online rendszer, amely az évente esedékes műszaki vizsgák adatainak tárolása mellett az összes szervizlátogatást is jegyzi. Függetlenül attól, hogy márkaszervizbe, vagy márkafüggetlen javítóba viszi az ember az autóját. Ráadásul a Volvók esetében valamennyi adat egyből megy a Volvo saját gyári rendszerébe is. Ez utóbbit onnan tudom, hogy a végül megvásárolt autó 2015.12.30-i szervizbejegyzését is láttuk a gyári lekérdezéskor, Budapesten. De erről később részletesebben írok. Kint úgy tűnik senkinek nem érdeke tekergetni az órát, vagy egyszerűen skandináv precizitással szarnak bele abba, hogy kevesebb kilométerrel (kint "mil" azaz svéd mérföld, amely tízede a kilométernek) valamennyivel többet érhet az autó. Ott úgy látszik működik az, ami itthon nagyon nem. A másik érdekesség, hogy akárhány autó Carfax adatlapját láttam, átlag 15 éves kor esetén legalább 6-8, de esetenként 10-12 tulajdonosa is volt egy autónak. Először nem értettem, aztán Peter válaszaiból az jött le, hogy kint szeretik adni-venni az autókat. Itthon ez drága mulatság lenne, de ott - kapaszkodjatok meg - semmilyen átírási illeték nincsen!!! Még az okmánycsere is ingyenes, nemhogy a tulajdonszerzés. Fura. Ott ez is működik...

Szóval... ott tartottunk, hogy elment chaten az a bizonyos kérdés: nem adja el inkább a másik autóját? Egyből elküldött vagy 10 képet az autóról, majd hozzátette, hibátlan állapotú, most cserélt rajta féktárcsákat-betéteket stb. (208 ezer km van benne!!!), ezért 1800 € az ára. Gyorsan elkezdtem számolni, hogy nagyjából hol állunk meg a végén... Mert ugye az autót haza is kell hozni... Onnan...

img_4507.JPGAz egyik kép az első tízből. Egyből meggyőzött...

Az út maga 1800-2000 km, attól függően, melyik útvonalon vágunk neki, én kapásból három útvonalat számoltam ki. Egy híd és egy komp biztosan kell, cseh, szlovák és magyar matrica, szállás - ha nem egy seggel akarom legyűrni a minimum 24 órás utat, stb. Akárhogy számoltam, 150 ezer forintra jött ki minden költség, amiben benne volt a Budapest-Stockholm repjegy igen olcsó (6-10.000 Ft) ára. Közben persze még egyszer alaposan átnéztem a hazai kínálatot. Megsúgom, ez utóbbi nagyban segített meghozni azt a kemény döntést, hogy inkább a túrát választom.

Aki látott már 300 ezer km körüli futásteljesítményű S60-as Volvót, az tudja, hol kell keresni a jellegzetes kopásokat, esztétikai hibákat. A kézifék (mű)bőr szoknyája például hamar kopásnak indul, az ülések sokat bírnak (főleg a korábbi P80-as S/V/C70-esekhez képest), de a bőr-textil találkozásánál ilyenkor már bőven kiszakad, és ott van a belső tér talán egyetlen rákfenéje: a könnyen törő középkonzol fedél. Mindezt csak azért mondtam, mert 900 ezer forintig itthon csak ilyen autókat találni, és bármily hihetetlen, sokban "csak" 200 ezer körüli futásteljesítményt ír be az eladó - tisztelet a kevés kivételnek, akik amúgy is 1 millió felett próbálják eladni a talán tényleg annyit futott S60-asukat. Kevés sikerrel. A másik kirívó dolog a felszereltség. Itthon az új S60 rendelésekor szinte mindenki az alap Volvót hozta el szövethuzattal, tempomat nélkül stb. Ha már lúd (Márton, ha már skandináv), legyen kövér alapon egy jól felszerelt S60 volt az álmom, ilyen pedig itthon olyan ritka, mint a fehér terror...

img_4508.JPG

img_4499.jpgValós óraállás - vezetett szervizkönyv

A családdal osztottunk, szoroztunk, és - több liter csapvíz és vagy fél mázsa zsíroskenyér elfogyasztását jó előre betervezve - úgy döntöttük, szinte látatlanban megbízunk a svéd gépjárműtartási kultúrában, és nekünk SAM kell!

A sztorit innen folytatom tovább... ;)

Előzmény:
- Sam a házban

Következő:
- Sam a házban - nagy utazás?