Volvók a múltból – ahogyan a Fortepan látja

A Fortepan közösségi fotoarchívum sikersztorija 2010-ben indult, 5000 darab, jórészt lomtalanításon talált fotó bedigitalizálásával. Az internetes gyűjtemény ma már több mint 188 ezer fényképet tartalmaz, ezek között pedig 75 olyan kép található, amin a Volvo valamelyik típusa szerepel. Ezekből válogattam ki a legjobb hazai vonatkozásúakat, némi Volvo-történelmi adalékkal megfűszerezve.

volvoblog_fortepan_nyito.jpg

Keszthely, Helikon szálló, 1971 - Volvo 144 – Fotó: Fortepan / Bauer Sándor

Budapesti nemzetközi Vásár, 1967 - Volvo 144

Ahogyan a korabeli leírásokban felleltük: „1967-ben 34 országból 1291 kiállító hozta el a nagyvilág legfrissebb termékeit, s a magyar kiállítók iparunk legszebb, legjobb áruit. Láttuk a Csepel gyár új formájú kerékpárjait, köztük a kis helyen elférő camping-kerékpárt. Az Orion gyár bemutatta színes televízióit, de bennünket jobban érdekelt a gyerekek és a por elől zárható, új készülék. Hordozható miniatűr televíziót és újvonalú rádiókat matattak be a Szovjetunió pavilonjában. A kiállítás egyik műszaki érdekessége az ötven méter magas román olajfúró torony.”

1_fortepan_50399_fortepan_nagy_gyula_copy.jpg

Fotó: Fortepan / Nagy Gyula

A sok szocialista csoda mellett azonban kiállították a Volvo előző év nyarán bemutatott, vadonatúj 144-es típust is. Ahogyan Boros Jenő barátom írta cikkjében: „Ebben az évben már működött a kelet-európai piacra koncentráló svéd Volvo Volvest üzletága, melynek standján a vadonatúj 144-es személyautó parkolt. Az amerikaiakhoz hasonlóan akkoriban még a svéd márka is orrmotoros és hátsókerékhajtású volt.”

A 100-as sorozat volt az első, amely olyan három számjegyű nómenklatúrát használt, amelyben az első számjegy a sorozatot, a második számjegy a hengerek számát, a harmadik számjegy pedig az ajtók számát jelezte. Az elődmodell Amazonhoz képest a 140-es radikális változást jelentett a design terén. Bár mechanikailag az autó számos, az Amazonnal közös hajtáslánc-elemet használt,  rengeteg új fejlesztést is bemutatott, többek között tárcsafékeket mind a négy keréken. A svéd Teknikens Värld magazin 1966-ban az év autójának választotta. Az alap 144-esben ugyanaz a motor volt, mint az Amazon alapkivitelében (1,8 literes B18A), de a 144S a 123GT és az 1800S erősebb B18B motorját kapta. Az 1967-es modellév végén megkezdődött a Volvo 142 (2 ajtós szedán) gyártása is, 1968-ban pedig megérkezett az ötajtós kombi változat is (145), és ezzel vált teljessé a 140-es modellcsalád. A négyajtós, lépcsőshátú Volvo 144-böl összesen 523 808 példány hagyta el a futószalagot 1966 és 1974 között.

Budapest, IX., Ferde utca 1., Hotel Aero, 1970 - Volvo P 1800

Az új, olasz stílusú sportautó gyártása 1961-ben kezdődött. Mivel a Volvónak nem volt megfelelő gyártási kapacitása, az első években a Pressed Steel nevű cég készítette a karosszériákat, míg a végső összeszerelés a Jensennél történt. Ezt később, minőségi problémák miatt 1962-ben megváltoztatták, és a következő évtől már az anyaföldön gyártották az Angyal legendás kupéját. A Volvo P1800 a Volvo 121/122S padlólemezére épült, de rövidebb tengelytávval rendelkezett. Az autó egy teljesen új, 1,8 literes, 4 hengeres motorral is rendelkezett, amely 100 lóerőt szabadított az utakra. 1968 őszén vezették be a 2,0 literes, 118 lóerős motort, majd 1969-ben érkezett az injektoros, még nagyobb teljesítményű változat. 1961 és 1973 között összesen 47 493 példány készült.

2_fortepan_214884_fortepan_fo_foto_copy.jpg

Fotó: Fortepan / FŐFOTÓ

A képen szereplő autó egyébként 1967-1968 között készülhetett, ennek szemmel látható bizonyítéka az egyenes és egy darabból álló első lökhárító, a kiegészítő visszapillantó tükör a bal első sárvédőn (mivel akkor még nem szereltek oldalsó visszapillantókat gyárilag), valamint a kettős lamellázású hűtőrács, ennélfogva az Aero szálló parkolójában lencsevégre kapott modell hivatalos elnevezése: Volvo 1800S. Egyedül a kis kerek oldalindexeket nem tudtam hová tenni, ha valaki tudja, írja meg. Csak nem a bécsi Homasita parkolójában rodolfózták fel szegény autóra… Azért a képen érdemes megfigyelni, hogy szegény Zsiguli milyen illusztris társaságba keveredett: Jaguar E-type, VW Typ3, Ford Mustang mk1, Alfa Romeo és a többiek.

Budapest I., Rác fürdő előtti parkoló és Gellérthegy utca, 1971 - Volvo 164

Jan Wilsgaard az 50-es évek végén tervezte meg a későbbi 164-est, amely kezdetben a P358-as kódjelű koncepcióként futott, és V8-as motorral (!). A frontrész formavilágát a Wolseley 6/99 és a Volvo P1900 egyaránt inspirálta, de ha megnézzük a Ferrari 375 Agnelli és Jaguar XJ modelleket, már sokkal egyértelműbb a rokonság.

3_fortepan_215154_fortepan_fo_foto_copy.jpg

Fotó: Fortepan / FŐFOTÓ

A Volvo 164 1968-ban mutatkozott be a 140-es sorozat luxusváltozataként. Az első sárvédők, a hűtőrács, az első lökhárító, a motorháztető, a fényszórók keretei és az első indexek mind egyediek voltak a 164-esnél. Azért, hogy a hosszú 3 literes hathengeres erőforrás beférjen a motortérbe, a 164-es sárvédői és motorházteteje hosszabbak voltak a 140-esnél. Viszont a 164-es magassága és szélessége megegyezett a 140-es sorozatéval. Összesen 144 179 darabot gyártottak belőle.

4_fortepan_215364_fortepan_fo_foto_copy.jpg

Fotó: Fortepan / FŐFOTÓ

A két kép minden bizonnyal propagandafotó, amit az IBUSZ készíttetett a flottában elérhető csúcsmodellekről, ami jelen esetben a Volvo 164-et és a Peugeot 504-et jelentette. A fotókon látható, XX-04-04 forgalmi rendszámú 164 még az 1972-es facelift előtti változat, elég csak a síkból kiálló ajtókilincseket megnézni.

Budapest V., József nádor tér a Vörösmarty tér felé nézve, 1976 - Volvo 244

Számos mai 200-as restomod  legfőbb vágyott tárgya a legelső széria (1974-78) körlámpás frontrésze, ami szerintem az egyik legszebb átvezetés a hetvenes évekből a kora nyolcvanas évek szögletesebb formavilágába. Az alsó-ausztriai rendszámú jármű a gazdagabb, GL felszereltségű változat, amit a hűtőrács bal felső sarkában elhelyezett kis felirat is igazol, és ebbe az erősebb, 123 lóerő teljesítményű, injektoros B21E motort szerelték, szemben a karburátoros DL változat, 100 lóerős egységével.

5_fortepan_139992_fortepan_uvaterv_copy.jpg

Fotó: Fortepan / UVATERV

Budapest XIII., Apály utca a Váci útról nézve, 1977 - Volvo 1800 ES

A hetvenes évek utcaképében olyan ritka volt a Volvo számomra legszebb modellje, mint a fehér terror. A 13. kerület Váci úton parkolt le ez a svájci rendszámú, pontosabban berni illetőségű 1800 ES, ami nyilván felkeltette a Camping kerékpáros fiú érdeklődését is.

6_fortepan_195132_fortepan_boja_r_sa_ndor_copy.jpg

Fotó: Fortepan / UVATERV

A Volvo 1972-ben mutatta be a P1800 legutolsó változatát, az 1800ES-t, amely egy kétajtós Shooting brake volt, keret nélküli, üvegből készült hátsó ajtóval. Ez utóbbi megoldás a 480 és a C30 típusokban is visszaköszönt - hála istennek. A végleges formatervet azután választották ki, hogy Sergio Coggiola és Pietro Frua két prototípust is épített. Frua prototípusa, a Raketen ("a rakéta") a Volvo Múzeumban található. Mindkét olasz prototípust túl futurisztikusnak tartották, és helyette a házon belüli tervező, Jan Wilsgaard javaslatát, a Beach Car-t fogadták el. Az 1800 ES-ből mindössze 8077 példány készült a két modellév alatt.

Budapest VI., Andrássy út (Népköztársaság útja) az Eötvös utca felől, 1978 - Volvo 144

A 144-ről már írtam, itt igazából a forgalmi szituáció érdekes, ugyanis a „szerv”, azaz a rendőr elvtárs éppen megbünteti a tilosban parkoló járművet, miközben az elvtársnő lelkesen fényképez, ami a korabeli jelentésben valahogy eképp szerepelhetett: „a szóban forgó, Volvo típusú személygépjármű nem megengedett helyen történő parkolása végett, annak dokumentálása céljából”.

7_fortepan_66336_fortepan_magyar_rendo_r_copy.jpg

Fotó: Fortepan / Magyar Rendőr

Magyarországon valahol, 1979 – Volvo 244

Már maga a leírás is gyönyörű: képmagnó és kezelője a csomagtartóban, a MTV Nyitott könyv című műsorának felvételén.

9_fortepan_56315_copy.jpg

Fotó: Fortepan / Rádió és Televízió Újság

A fénykép tökéletes bizonyítéka annak, hogy mekkora egy Volvo 244 L csomagtartója és mennyi mindenre használható – a szükség ugyebár nagy úr. Amíg mostanában azzal mérjük a csomagtér űrtartalmát, hogy hány afgán menekült fér el benne, addig a hetvenes évek végén itthon úgy mérték, hogy elfér benne egy technikus a teljes felszerelésével.

Mogyoród, Hungaroring, 1986 - Volvo 240

Az igazi csemegét a végére hagytam. 1986 sok szempontból volt érdekes esztendő számunkra, de a legfontosabb turisztikai jelentőségű sportesemény minden kétséget kizáróan az első Formula-1 Magyar Nagydíj volt.

8a_fortepan_125403_fortepan_urba_n_tama_s_copy.jpg

Fotó: Fortepan / Urbán Tamás

A képeken szereplő Volvo 240 Turbo egyfajta biztonsági autóként funkcionált Mogyoródon, éppen a Brabham-BMW csapat versenyautóját készül elvontatni. Igen, akkor még nem voltak mindenhol darus trélerek, hogy a legnagyobb óvatossággal pakolják fel rá a méregdrága formulaautókat.

8b_fortepan_125404_fortepan_urba_n_tama_s_copy.jpg

Fotó: Fortepan / Urbán Tamás

A képeken is szereplő, turbófeltöltővel szerelt változat egyfajta szent Grál a veteránvolvósok körében, a szóban forgó modell B21ET kódjelű motorja 155 lóerős volt, és a 0-100-as sprintet 9 másodperc alatt abszolválta.

8c_fortepan_125405_fortepan_urba_n_tama_s_copy.jpg

Fotó: Fortepan / Urbán Tamás