Sam a házban - nagy utazás?

Nagy utazás? Nem. De ne szaladjunk ennyire előre.

Amikor eldöntöttük, hogy Peter autója lesz a tuti befutó, ideje volt alaposan átgondolni, mégis hogyan hozzam haza. Elkezdtem túrni a netet, hogy lehet Budapestről a legegyszerűbben kijutni Jönköping megyébe, Peter lakhelyére. Légi úton két megoldás jöhetett szóba: Göteborg és Stockholm. Mivel Stockholm messzebb van (kb. 300 km), ezért egyből Göteborgra gondoltam, amikor elkezdtem nézni a lehetséges WizzAir járatokat.

screen_shot_2016-01-17_at_15_10_09.png"Csak" ennyi az út

Peter elmondta, hogy Ő Nyköpingbe (nücsöping - milyen furán ejtik) szokott repülni, ezért inkább azt javasolja nekem. Én meg elsőre nem értettem, hogyan juthat el oda Budapestről. Aztán végül szép lassan leesett az ejtőernyős tantusz, és rájöttem, hogy Nyköpingben valójában a Stockholm-Skavsta repülőtér található (kb. 120km-re a fővárostól - fura). Uborkaszezon lévén 6000 forintért találtam repjegyet, így az odaút lényegében meg is volt.

A visszaút pedig egyértelmű volt: minél gyorsabban, és persze "lábon", egyben hazajutni. Akárhogyan is számoltam, egy komp és egy híd biztosan beleesik, ezek ára 40€/autó/alkalom. Persze volt olyan alternatíva is, hogy Svédországból egyből Rostockba kompolok, de az majd' 2 órával növelte volna meg a menetidőt. Mivel imádok vezetni, de azért egy seggel mégsem szerettem volna hazazombizni, úgy számoltam, meg kell állni valahol. Berlinre gondoltam először, mert ott még nem voltam sohasem, és nagyon kíváncsi voltam rá. A másik opció Prága volt, mert ott kiismerem magam valamennyire, és mindig szívesen megyek. Aztán rájöttem, hogy ez az út nem a városnézésről szól, és teljesen mindegy, hol hajtom álomra a fejemet arra a mintegy 6-7 órára. Így nagyjából mindegy volt, felmerült például Lipcse, Drezda és valamennyi útba eső nagyobb lakott település. Mindennel együtt kb. 150-160 ezer forintra becsültem a teljes utazást, repüléssel, benzinnel, alvással, kávéval, kiflivel, matricákkal.

Miközben az útitervet pontosítgattam, és számoltam, mikor lenne a legjobb jönni-menni, Peter lelkesen küldözgette az autóról az újabb képeket.

img_4567.jpgMég egy ajipolírt is kaptam, és fűtött garázsban vár rám...

12463764_555569344606687_657359516_n.jpg...a téli gumik pedig átkerültek a nyári alufelnikre

Hogyan hozhatom ki az autót az országból?
Ez egy jó kérdés. A hivatalos módja az, hogy kikérem az exportrendszámot, ami bármily hihetetlen, de ingyenes (jóléti államról beszélünk ugyebár). A másik lehetőség az volt, hogy írunk Peterrel egy papírt, hogy vezethetem az autóját, és ha legközelebb jön haza, odaadom neki a két svéd rendszámot, amit kint lejelent. Mivel az első lehetőségnél elég fura szabályok vannak, ugyanis a törvény szerint az új, exportáló tulaj svédországi címére küldik ki az exportrendszámot. Mivel nekem ilyen nem volt, nem mentem bele abba, hogy Peter címére kikérem, amikor ott vagyok, és esetleg napokat várhatok a postásra (tudom, rossz magyar beidegződés, de ez van, ehhez szoktunk hozzá itt). Szeretnék én menni Svédországba sok-sok napra, de nem januárban, hóban-fagyban ;) Így maradt az, hogy nekivágok svéd rendszámmal a nagyvilágnak. Ekkor jöttek a hírek, hogy a svédek visszaállítják Schengen előtti állapotokat, azaz újraaktiválják a határőrizetet. Pestiesen szólva én ekkor beszartam egy kicsit, bár én ugye nem befelé, hanem kifelé szerettem volna átlépni a svéd határt. De nem akartam kockáztatni...

A biztos megoldás
Mivel Peter felajánlotta, hogy a repjegy áráért, no és persze a hazahozatal teljes költségéért szívesen hazahozza az autót, mondván ő úgyis szeret vezetni és egy seggel "lejönni" a sarkvidékről. Itthon úgyis vett egy nyaralót a Tiszánál, legalább megnézi, minden a legnagyobb rendben van-e. Rövid családi kupaktanács után belementünk ebbe a verzióba. Mivel szakmája szerint autószerelő, jól jöhet, ha útközben történik valami... Jó, tudom, megint a jó magyar beidegződés, de mindennel számolnom kellett. Amikor igent mondtunk, egyből lefoglalta a repülőjegyet visszafelé, azaz elkezdhettünk visszaszámolni január 21-ig!

Előzmények:
- Sam a házban 
- Sam a házban - melyik legyen?