Amit a svédországi autóbehozatalról tudni érdemes

Megéri? Nem éri? Az importról fehéren-feketén

Mivel az elmúlt években két alkalommal is lehetőségem nyílt autóbehozatalra a volvós értelemben vett "Szentföldről", valamilyen szinten belátást nyerhettem az import rejtelmeibe. Talán ennek köszönhetően is keresnek meg sokan a mai napig, hogy adjak tanácsot a svédföldről történő behozatallal kapcsolatban. Ezért úgy döntöttem, ebben a bejegyzésben megpróbálom összefoglalni mindazt, amit megtudtam. Íme tehát minden olyan hasznos információ, ami segítségedre lehet, ha te is úgy döntesz, hogy autót hozol be Svédországból!

img_4690.jpg

Hol találok megfelelő autót?
Az első lépés a megfelelő autó kiválasztása/megtalálása. Svédország legnagyobb online adok-veszek portálja a blocket.se (ide kattintva meg is nyithatod). Ide kerül fel a legtöbb hirdetés, azonban két fontos lépést kell megtenni ahhoz, hogy minél pontosabb találatot kapjunk. Az egyik a terület kiválasztása: a 21 megye és 2 nagyváros alapján 23 egységre osztják fel a térképet a weboldalon. Érdemes olyan környéket keresni, ami itthonról könnyen megközelíthető - pl. Stockholm, Göteborg, Malmö. Északra nehezebb feljutni, és számolni kell azzal is, hogy az autó lábon jön haza, így nem mindegy, hány kilométert teszel meg a kompig.

blocket_landing.png

A másik az autós szekció bejelölése (Fordon menü után a Bilar rész):

blocket_fordon_1.png

Én a hirdetési szövegek fordításához a Google Translate-et használom, méghozzá svédről angolra fordítva, mert így a legpontosabb a szöveg. Vannak még más autós oldalak is (pl. Bytbil), de ezekben nincsen tapasztalatom.

Több szempontból is előny, ha él kint ismerősöd, hiszen kell valaki, aki elmegy veled megnézni a kiszemelt járművet, segít alkudni, ügyet intézni, stb. Svédország az utóbbi időszakban erősen multikulti lett, és a déli népek nem éppen szimpatikus adásvételi szokásai miatt sok svéd eladó csak a nyelvet tökéletesen ismerő emberrel áll szóba, akár személyesen, akár írásban. Emellett jó, ha van mellettünk „helyi ember”, hogy több szem többet lát alapon átnézzük vele az autót, kommunikáljunk az eladóval stb. Az autó átvizsgálásának alapszabályai nem térnek el a hazai gyakorlattól, ezért erről most nem írok bővebben. Mindössze annyit kell megjegyeznem, hogy kint a tél hosszú, és folyamatosan sózzák a főbb utakat, a havas mellékutakra pedig zúzott gránitot szórnak. E kettő anyag rendkívüli módon képes kikezdeni még a legendásan rozsdamentes Volvókat is. Ezért például az ilyen autókat fenntartással kezeljük, persze más esetben a felületi rozsda azért nem vészes, és javítható: 

screen_shot_2019-01-10_at_13_21_54.png

Ha megvan a kiszemelt autó, a következő lépés a hazautazás megtervezése, intézése, amiről bővebben már írtam, ide kattintva el is olvashatod.

Adásvétel, "bürokrácia"

A svéd gyakorlatot, ha itthon beültetnénk a mindennapos hivatali bürökráciába, akkor mindenkinek boldog élete lenne. Mindent, ismétlem m.i.n.d.e.n.t. otthonról el lehet intézni néhány kattintással! Két lehetséges módja van egy svéd autó megvételének, ha be szeretnénk hozni.

Az egyik az, ha van egy kinti ismerősünk, aki megveszi a nevére az autót, mert rendelkezik érvényes lakcímmel, a gyors és készpénzmentes adásvétel érdekében Swish fiókkal és bankszámlával - utóbbi a biztosítás megkötése miatt szükséges. Egy nagyon fontos dolog: Svédországban ingyenes a tulajdonváltás!!! A menete pedig mindössze annyi, hogy az adásvételkor kapott forgalmi engedély egyik (sárga) felét ki kell tölteni az új tulajdonos adataival, és visszaküldeni a kinti közlekedési hatóság (Transportstyrelsen) részére, szintén ingyenesen.

forgalmi.png

Pár napon belül postán küldik az új tulajdonos nevére szóló forgalmi engedélyt, és ennyi. Az ismerősnek pedig elég egy 30 napos biztosítást kötni, a gyakorlatban kb. 4-5 ezer forintos költséget jelent. Ezután elég a barátunkkal kitölteni egy egyszerű kétnyelvű adásvételi szerződést (az angol-magyart elfogadják itthon, ahhoz nem kell hivatalos fordítás), neki csak le kell jelenteni (interneten vagy postai úton) az autó export által történő elidegenítését (de ez sem szükséges). A saját gyakorlat szerint nem kell visszaküldeni a rendszámot, az itthoni okmányiroda küldi csak ki az eredeti forgalmi engedélyt. Hivatalosan természetesen csak a tulajdonos lépheti át az ország határát a saját tulajdonú autóval, így felkérhetjük egy utazásra, vállalva a hazaútjának költségét (visszafelé olcsó a repjegy, és a kinti belföldi közlekedés is). Mivel nekem mindkét esetben maga a tulajdonos ült az autóban, nem okozott problémát.

A másik járható út ehhez képest bonyolultabb, de nem lehetetlen. Röviden: megtaláljuk az autót, és hazahozzuk az ingyenesen kiváltható exportrendszámmal. Hosszabban: ha egy használt járművet külföldön lakó személynek ad el a svéd tulajdonos, ideiglenes regisztráció kérhető. Az eladónak ezt követően kérnie kell a jármű nyilvántartásba vételének megszüntetését, azzal egy időben, hogy a vevő ideiglenes regisztrációt kér.

Ehhez mindössze néhány feltételnek kell megfelelni:
- nincs az autón elmaradt adó- vagy egyéb tartozás
- 12 hónapnál nem régebbi érvényes műszaki vizsga, azaz az autó alkalmas a közúti közlekedésre
- a jármű nincs kivonva a forgalomból, vagy bármilyen eltiltás alatt állna

A kérelemhez emellett be kell nyújtani az eredeti rendszámot és a forgalmi engedélyt is, a 12 hónapnál nem régebbi műszakivizsga igazolást, valamint az eladó által aláírt nyilatkozatot a forgalomból történő kivonásról. Ha nemfizetés miatt bejegyzés szerepel a nyilvántartásban, akkor igazoli kell az időközben megtörtént befizetést is.

INNEN lehet letölteni pdf-ben az angol-svéd nyelvű hivatalos dokumentumot! Telefonon is lehet kérni a +46 (0)771-141516 telefonszámon, felhívnám a figyelmet arra, hogy az angolt, mint hivatalos nyelvet beszélik mindenhol az ügyintézésben érintett hatóságok.

Ha a fentiek stimmelnek, elvileg nincs más dolgunk, mint letölteni a hatóság oldaláról a megfelelő dokumentumot, megejteni az adásvételt és elindítani az ideiglenes regisztrációt. Ekkor a jármű új rendszámot kap, ez lesz a piros alapon fehér rendszám:

zweden39.jpg

És itt jön a dolog nehezebbik része: a hatóság a papírokat és a rendszámtáblákat a külföldi vevő svéd címére küldi. Igen, ez azt jelenti, hogy meg kell kint várni, és csak utána hazaindulni. Mivel a szabályok szerint az ideiglenes regisztráció csak helyben, az autó tulajdonba vételekor kezdődhet el, meg kell várni a papírokat! Elvileg ez 2-3 nap alatt megvan, de a kinti ismerősöm szerint a gyakorlatban lehet, hogy eltarthat akár egy hétig is. Ezzel sajnos számolnunk kell. Tehát vagy ráhúzunk a szállodában, vagy tovább tűrnek minket az ismerős lakásában. Vagy marad az első verzió.

Jó böngészést, jó választást, jó utat hazafelé!

Még valami: érdemes bizonyos időközönként többször visszalátogatni ehhez a cikkhez, mert biztos vagyok benne, hogy folyamatosan frissülni fog. Éppen ezért szívesen veszek minden olyan kiegészítő információt, amit ti tudtok jobban a témával kapcsolatban! Írhattok ide komment formájában, vagy emailben: blog.volvo@gmail.com 

Néhány hasznos link angolul (katt rá):
- Exportrendszámmal kapcsolatos tudnivalók 
- Biztosítással kapcsolatos infók

Kövesd a Volvoblogot a Facebook oldalán is, hogy még több, a márkával és a svéd életérzéssel kapcsolatos információról értesülj első kézből! Katt ide: fb.com/volvobloghu

Hamarosan indul az 5henger, a Volvoblog rendszeresen jelentkező podcast adása is! Ha nem akarsz lemaradni az epizódokról, kövesd a műsor Facebook odalát is: fb.com/othenger

A Volvoblog az Instagramon is aktív! Keress minket az alábbi felhasználónéven: volvoblog.hungary