Art Déco Volvo módra az idei Techno Classicán

A Volvo idén ismét nagyot gurított a világ legnagyobb veteránautó-kiállításán, hiszen a vállalat egyik alapítójának egykori autójával, egy 1935-ös Volvo PV36 modellel vesz részt az esseni Techno Classicán. Gustaf Larson, aki 1927-ben másodmagával alapította meg a Volvo Cars vállalatot, éveken át járt ezzel az amerikai stílusú PV36-ossal, amely idén a Volvo esseni jelenlétének legfényesebb csillaga lesz.

251017_volvo_pv_36-resized.jpg

A PV36 tökéletes példája annak a Streamline Moderne formatervezési irányzatnak, amely a harmincas évek elején meghatározó volt az Egyesült Államokban. Épületek, vonatok, hajók, de még háztartási gépek – kenyérpirítók és vasalók – is születtek az Art Déco ezen késői stílusában, amelyet áramvonalas megoldásai miatt gyakran úgy emlegettek, „Art Déco mozgásban.”

Az irányzatot az az Ivar Örnberg mérnök-formatervező honosította meg a Volvónál, aki 1933-ban tért haza Svédországba az Egyesült Államokból, ahol éveken át dolgozott az autóiparban. A Volvo őt bízta meg a PV36 megtervezésével – nyilvánvaló, hogy a Hupmobile-hoz hasonló vállalatoknál eltöltött évek hatása frissen élt még benne.

Ezzel az új Volvo modellel Svédországban is megvetette a lábát a Streamline Moderne. Az egzotikus megjelenésű autót – minden bizonnyal egy akkoriban népszerű latin-amerikai tánc nyomán – hamarosan „Carioca” néven kezdte emlegetni a nagyközönség. A Volvo terveinek megfelelően 1935 és 1938 között pontosan ötszáz darab készült a típusból.

Az Essenben megcsodálható PV36 szerény futásteljesítménnyel, ám annál színesebb élettörténettel büszkélkedhet. Ez volt a Volvo egyik legelső típusa, amely alig néhány évvel az után született, hogy Gustaf Larson mérnök és Assar Gabrielsson közgazdász és kereskedő 1924-ben, egy rákvacsora közben eldöntötték, hogy autógyárat alapítanak Svédországban.

Tizenegy évvel később Larson átvette a 85-ös alvázszámú Volvo PV36 kulcsait. Három éven át használta az autót, amely ezt követően egy átfényezéstől eltekintve gyakorlatilag érintetlenül vészelte át az évtizedeket. A Volvo Cars egyik alapítójához kötődő PV36 lenyűgöző példája annak, ahogy egy alapvetően amerikai formatervezési irányzat a harmincas években megjelent egy apró svéd autógyártó életében.

A Techno Classica évente mintegy 200 ezer látogatót vonz. A Volvo Cars standján a PV36 mellett a következő veterán és youngtimer Volvo modelleket állították ki:

  • PV4 (1929) – a Volvo legelső szedánja
  • Amazon (1966) – a Volvo ikonikus modellje
  • 164 (1969) – hathengeres presztízsmodell a hatvanas évekből
  • 240 Turbo (1981) – a Volvo első turbómotoros személygépkocsija
  • 850 T-5R (1995) – sportszedán a kilencvenes évekből

Szintén Essenben tartották a vadonatúj, Észak-Amerikában gyártott Volvo S60 németországi premierjét.

Az alábbi galériában megtekinthetitek a helyszínen készült fotókat, amiért hálás köszönet az egzostive.com szerkesztőjének, Zolinak! A képre kattintva galéria nyílik!

Kövesd a Volvoblogot a Facebook oldalán is, hogy még több, a márkával és a svéd életérzéssel kapcsolatos információról értesülj első kézből! Katt ide: fb.com/volvobloghu

Hamarosan indul az 5henger, a Volvoblog rendszeresen jelentkező podcast adása is! Ha nem akarsz lemaradni az epizódokról, kövesd a műsor Facebook odalát is: fb.com/othenger

A Volvoblog az Instagramon is aktív! Keress minket az alábbi felhasználónéven: volvoblog.hungary