Egy korszak vége: búcsúzik a Volvo a dízelmotoroktól

Legördült az utolsó gázolajos erőforrással szerelt autó

A tavalyi szeptemberi, New York-i klímahéten bejelentetteket követve a Volvo nemrég valóra váltotta ígéretét, miután február elején legördültek az utolsó dízel erőforrással készült Volvo személygépkocsik. A genti gyár kapuját egy V60, a torslandai futószalagot pedig egy XC90 hagyta el utolsó dízelváltozatként. Ezzel a gyártó egy újabb nagy lépést tett azon ambíciója felé, hogy teljesen elektromos autógyártóvá váljon, valamint 2040-re elérje az üvegházhatású gázok nettó nulla kibocsátását.

325571_volvo_cars_last_diesel_car_rolls_off_the_production_line.jpg

Viszlát dízel, helló elektromos!

A Volvo szótárában a dízelmotorok sokáig a megbízhatóság és a hatékonyság szinonimái voltak, és megannyi évtizeden át sokat jelentettek számukra. Sőt, az dízelautók sikere valóban jelentős szerepet játszott abban, hogy prémium márkává fejlődhetett a Volvo Cars.

Az elmúlt években azonban az elektromos forradalom gyorsabban fejlődött, mint azt a legtöbben el tudtuk volna képzelni. Ezt leginkább a kipufogógáz-kibocsátás szigorodó szabályozása, valamint az éghajlati válságra és a tisztább városi levegő iránti vágyra adott vásárlói igény hajtotta. Ahogy a legtöbb más autógyártó számára, úgy a Volvo életében is elengedhetetlennek bizonyult a dízelmotor Európában. A 2019-ben Európában eladott Volvo személygépkocsik többsége dízelüzemű volt, míg az elektromos modellek csak az utóbbi időszakban kezdtek teret nyerni.

Bár a Volvo jövője valóban a teljesen elektromos hajtás felé halad, a gyártó vegyes portfóliója jelenleg számos olyan, kiváló plug-in hibrid és mild-hibrid modellt is tartalmaz, amelyek tökéletes hídként szolgálhatnak e elektronokban gazdag jövő felé.

325574_volvo_cars_last_diesel_car_rolls_off_the_production_line.jpg

Büszke múlt

Miközben búcsút veszünk a Volvo dízelautóktól, érdemes visszatekinteni azok múltjára. Íme néhány fontos mérföldkő a gázolajos modellek történelmében:

1979 – Annak ellenére, hogy sem Svédország, sem pedig Európa nem számított dízelpiacnak, a vásárlók lassan kezdték felismerni a hatékonyabb gázolaj-meghajtású motorok előnyeit, és a kereslet egyre nőtt. Ezért a Volvo meghallgatta vásárlóit, lépett egy nagyot és bemutatta első dízelautóját, a Volvo 244 GL D6-ot. Az erős és kifejezetten hatékony – a VW LT tehergépkocsiból származó – erőforrás egyben a világ első személyautóba szerelt, hathengeres dízelmotorja volt.

2001 – A dízelőrület egyre nagyobb lendületet vett. Az új Volvo V70 előző éves premierjével végre eljött az ideje annak is, hogy a márka bemutassa első saját gyártású dízelmotorját, a D5244 kódnéven futó D5-öt. Ez az öthengeres motor, amelyet a Volvo skövdei motorgyártó üzemében készítettek, hatalmas siker lett. A többféle változatban készült egység olyan erősnek bizonyult, hogy még a versenypályán is alkalmazták az S60 Challenge modellben. A Volvo Penta révén pedig elkészült a motor a vízijárművek számára szánt változata is.

2008 – A következő nagy dízel mérföldkő, a Drive-E termékcsalád bevezetése. A kis méretű, de rendkívül hatékony 1,6 literes dízelmotorokkal akár 1300 km- is megtehető egyetlen tankolással. Szén-dioxid-kibocsátásuk pedig olyan kicsi, hogy Svédországban a egyenesen a „zöld motorok” közé sorolták őket. A Drive-E motorok rugalmasan építhetők és jól működtek a különböző Volvo modellekben. A hatékonyság és a teljesítmény egyensúlyával nagy előrelépést jelentettek a dízeltechnológiában.

2012 – A Volvo V60 D6 plug-in hibrid, az egyedülálló modell bemutatása. Ez volt a világ első dízelmotorral szerelt plug-in hibridje. A korszak legfejlettebb műszaki jellemzőivel felvértezett modell valóban valami mérnöki csodának számított. Tisztán elektromos hajtással, vezetési módtól függően akár 50 kilométert is elfutott, miközben a teljes hatótávolsága akár 1000 kilométer is elérte. A teljesítmény terén sem volt szégyenkezni valója: a dízelmotor 215 lóerejével és az elektromotor 70 lóerejével 6,2 másodperc alatt gyorsult 0-ról 100 km/órára.

2013 – A Volvo története során másodszor rukkolt elő egy teljesen saját építésű dízelmotorcsaláddal. A Volvo Engine Architecture (VEA) névre hallgató egység a nagyobb befecskendezési nyomás és az egyedülálló i-ART technológia kombinációjával szintén forradalminak számított a dízeliparban. A nóvumok mellett az ügyfelek kedvezőbb üzemanyag-fogyasztást, alacsonyabb károsanyag-kibocsátást és nagy teljesítményt tapasztalhattak.

2023 – Ütött az utolsó óra... A Volvo az Aurobay-ben – a Geely Holdinggal közös, belsőégésű motorokkal foglalkozó közös vállalatában – lévő részesedésének eladásával végérvényesen búcsút intett a belső égésű motoroknak, aminek az első lépcsőfokát a dízelmotorok száműzése jelenti.